Tiedote 8.1.2024

Konevuokraamo Vatupassi siirtyy Sveitsin johtavan konevuokrausyhtiön Avesco Groupin omistukseen – työntekijät ja johto pysyvät Suomessa

Joensuulaisen konevuokraamo Vatupassin omistajat ovat myyneet koko yhtiön osakekannan sveitsiläiselle Avesco Groupille. Yhtiön toiminta jatkuu ennallaan Vatupassi-nimen alla, ja työntekijät siirtyvät uudelle työnantajalle vanhoina työntekijöinä. Osakekaupalla ei ole vaikutuksia henkilöstöön. Myös Vatupassin johto säilyy muuttumattomana. Toimitusjohtajana jatkaa Milla Törmälä, talousjohtajana Anssi Törmälä ja operatiivisena johtajana Sampsa Tanskanen. Yhtiö myös maksaa jatkossakin veronsa Suomeen.

Vatupassi työllistää tällä hetkellä noin 70 henkilöä Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Nurmeksessa ja Oulussa. Kaupan myötä Vatupassi saa Suomeen kolme uutta toimipistettä, kun Avesco Rentin vuokraamot Tampereella, Turussa ja Keravalla muuttuvat Vatupasseiksi.

Perheyritys Avesco Group on Sveitsin johtava konemyynnin ja -vuokrauksen toimija. Viime vuonna Suomessa aloittaneella, konevuokraukseen keskittyneellä Avesco Rentillä on maassa tällä hetkellä 15 työntekijää. Yhtiöllä on pitkä ja monipuolinen kokemus konevuokrausalalla, ja sen asiakkaita ovat niin tapahtumat, rakennusala, teollisuus ja julkiset organisaatiot. Avesco Group on virallinen CAT-koneiden jälleenmyyjä.

– Olemme jo useamman vuoden ajan kasvattaneet markkina-asemaamme, mutta omin voimin se on hitaampaa kuin toivoisimme. Avesco tarjoaa kasvuun sellaisia resursseja, jota meillä itsellämme ei ole, toteaa Vatupassin toimitusjohtaja Milla Törmälä.

Kaksi perheyritystä yhdistyy

Törmälä kertoo, että ostajaehdokkaita on ollut viime vuosina useita, vaikkei perheyrityksen myyminen ole ollut suunnitelmissa. Avescon kanssa tulevaisuudennäkymät ja arvot kuitenkin kohtasivat niin hyvin, että puolen vuoden neuvotteluiden tuloksena kaupat päätettiin lyödä lukkoon.

– Avesco on perheyritys kuudennessa polvessa, mikä oli meille ensisijaisen tärkeää, kertoo Törmälä.

– Lisäksi heillä on samankaltainen visio konevuokrausalasta, ja he ovat kokeneita muun muassa tapahtuma-alalla, mikä puolestaan kiinnostaa meitä, hän jatkaa.

Tärkeintä Törmälän mukaan on se, että Vatupassin korkea henkilöstötyytyväisyys jatkuu myös muutoksen jälkeen. Sitä on mitattu säännöllisesti eNPS-indeksillä, joka oli viime vuonna +85 prosenttia eli poikkeuksellisen korkea. Myös vastuullisuuden eteen tehdyn työn halutaan jatkuvan. Vatupassi on palkittu muun muassa Euroopan parhaana pienenä konevuokraamona European Rental Awards -gaalassa vuonna 2020.

– Meille on ollut kunnia-asia olla reilu työnantaja ja kantaa vastuuta paitsi työntekijöistämme, myös ympäristöstä. Tavoitteenamme on hiilidioksidipäästöjen suhteellinen pienentäminen lähes puoleen seuraavan kahden vuoden aikana. Näihin asioihin haluamme tulevaisuudessa yhdessä panostaa, ja sen ansiosta uskomme voivamme olla asiakkaillemme paras mahdollinen palveluntarjoaja, Törmälä sanoo.

Avesco Rent Groupin toimitusjohtaja Vincent Albasini näkee, että Vatupassin brändi on Suomessa omaa luokkaansa, ja kahden vahvan tekijän yhdistyminen on iso kilpailuetu molemmille.

– Olemme iloisia toivottaessamme Vatupassin ja sen työntekijät tervetulleiksi Avescolle. Tuotteemme ja palvelumme täydentävät hyvin toisiaan, ja se on tärkeä erottava tekijä erittäin kilpaillulla vuokramarkkinalla. Kauppa vahvistaa myös kehitysstrategiaamme Suomessa ja Baltian maissa.

– Meillä on molemmilla vahvat perheyrityksen perinteet. Tavoitteenamme on tulla yhdessä alan vahvimmaksi ja merkittävimmäksi toimijaksi koko Suomessa, Albasini toteaa.

Lisätiedot:

Milla Törmälä