Jukka ja Anssi Törmälä

Kyllä työntekijät on meille ykkönen

Vatupassin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jukka Törmälä on kuin heimopäällikkö, vanha viisas, joka puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä. Syksyllä 2019 papin toimesta Vatupassin hallintoon hypänneestä Anssi Törmälästä taas huokuu ymmärrys ja lempeys, joka tekee hänestä hyvin pidetyn hahmon työyhteisössä.

Isä ja poika tulevat työpaikalla toimeen mainiosti. Jukka on jättänyt operatiivisen vastuun nuoremmille ja keskittyy tätä nykyä suuriin linjoihin, kuten hänelle hyvin tärkeään työntekijöiden hyvinvointiin.

– Kyllä työntekijät on meille aina ykkönen. Pidetään kiinni meidän porukasta ja tunnetaan kaikki. Siksi meillä on vuosittain juhlia, joihin myös puolisot on tervetulleita. Ja pitää olla tasapuolinen kaikille, oli homma mikä hyvänsä, Jukka toteaa ja vieressä Anssi komppaa ajatusta. – Henkilökunnasta huolehtiminen on meidän kilpailuvaltti. Kun kaikilla on hyvä olla, on palvelu asiakkaille parempaa. Sillä me halutaan erottua muista. Tavoite on haastava, mutta tie on oikea.

Työsuojeluvaltuutettuna toiminut ja henkilöstöjaostoa johtanut Anssi on ryhtynyt heti kehittämään Vatupassin työsuojelu- ja -turvallisuussuunnitelmia. Työ pappina tuo mukanaan myös taidon kuunnella ja kuulla ihmisiä. Jukka on tyytyväinen Anssin ensimmäisiin kuukausiin firman leivissä.

– Anssi on yllättänyt täydellisen positiivisesti. Hän on tuonut uudenlaista suunnitelmallisuutta johtoon. Mie olen tyytyväinen, kun saan keskittyä mieleisiin asioihin. Kuten vaikka autojen vaihtoon, Jukka myhäilee, mutta vakavoituu. – Seittemän vuotta sitten tehtiin sukupolvenvaihdos ja alussa oli kyllä hankalaa. Mut sitten tajusi päästää irti, niin oivalsi että nämähän osaavat. Firma on hyvissä käsissä. Myymistä en oo ees ajatellut, se ei tekis minuu autuaaks. En tarvii niitä rahoja, vaan tän yrityksen. Tätä on erittäin mukava seurata.

Anssin mukaan Vatupassi on tasapainoisessa tilanteessa, josta on hyvä kasvattaa toimintaa maltillisesti. Iso rajapyykki ylittyi, kun työntekijämäärä ylitti kolmekymmentä. Jatkossa tärkeää on ylläpitää joustavaa palvelua, josta Vatupassi tunnetaan.

– Pienempänä toimijana meillä asiointi ei ole jäykkää. On tärkeää, että kaikkia asiakkaita kohdellaan reilusti. Pidetään mitä luvataan ja lähdetään siitä, ettei syyttä tarttee olla kankeaa, Anssi kertaa.

Jukka muistuttaa kokemuksensa kautta, että hyvän maineen ylläpitäminen vaatii jokapäiväistä onnistumista.

– Hyvä palaute kulkee suusta suuhun, mutta on koko ajan muistettava, että huono kello se vasta kovaa kilkkaa. Maineen voi tuhota hetkessä. Meidän tehtävä on auttaa asiakasta ja tarjota parasta palvelua joka ikinen päivä. Tässä ollaan kyllä hyvin onnistuttu.